Çarşamba, Haziran 13, 2007

Yenilebilir bitkiler...


Bilmiyorum siz de baharati seviyor musunuz? Yoga'ya olan ilgim ve Hindistan'a olan yakınlığım bana baharatı sevdirdi, kuru baharattan da yavaş yavaş taze kokulu otlara yöneldim.
Eskiden nane benim için sadece kısırın içindeki bir aroma iken, şimdi nane çayına kadar bir çok yerde kullanıyorum. Tüketimim artınca da, kreatif olmak zorunlu hale gldi tabi, yoksa her gün markete gidip bir demet nane, bir demet mercanköşk almak oldukça zor ve zahmetli.
Bir kaç farklı denemeden sonra şunu fark ettim, otların hepsi çok "arsız", siz marketten aldığınız taze otu makasla kesip, hafifçe gevşetilmiş toprağa daldırdığınızda, hemen kökleniyor. Bu şekilde, evde bir demet alıp da fazla gelen maydanoz, nane, hatta küçük pahalı kutularda satılan mercanköşk, biberiye, dağ kekiği gibi tüm otları evinizde yetiştirebilirsiniz.

Üretim talimatı:
1. Eğer mümkünse Bauhaus'ta satılan ve tohum büyütmekte kullanılan sıkıştırılmış liften yapılmış özel saksılardan eğer yoksa mümkün olduğunca küçük saksılarda (alt kısmında drenajı olursa daha iyi olur) toprak yerleştirin. Tüm otlar gevşek ve biraz kumlu toprağı seviyor, yine Bauhaus'tan bu toprağı alabilirsiniz.
2. Marketten aldığınız otun en taze görünen tepe dallarından yaklaşık 6-7 cm uzunluğunda 5-6 dal kesin. Eğer varsa, alt yapraklarını temizleyin. Üst bölümde bir kaç yaprak kalsın ki, bitki beslenebilsin.
3. Mümkün olduğunca bitkiyi zedelemeyin - alt yapraklarını makasla/bıçakla kesin. ve toprağa daldırın.
4. Bitki kendine gelen dek her gün ya da gün aşırı su vermeniz gerekecek. Toprak kurudukça su verin diye genelleyebiliriz.

Sonuçta, elbette ektiğiniz bitkilerin bir kısmı solacak ama büyük çoğunluğu tutacaktır. Ve eğer sabreder ve bitkiyi kesmezseniz (yemezseniz), yaz ortası ve sonuna doğru muhteşem çiçekler açacaktır. Geçen sene çektiğim resimleri bulamadım, bu yaz sonu çeker sizlerle de paylaşırırım, ama genel bilgi olarak kekiğin salkım şeklinde minik beyaz çiçekler, nanenin salkım şeklinde mor çiçekler açtığını, biberiyenin ise eğer iyi bakrsanız çalı haline gelip, ilk baharda mavi çiçekler açtığını söyleyebilirim. O kadar güzel görünüyorlardı ki geçen sene koparmaya kıyamadım, ama bu sene belli mi olur, belki yiyebilirim...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder