Perşembe, Aralık 11, 2008

Mutfağımın yeni hali

Yemek yapmayı hele hele mutfakları oldum olası severim, uzun zamandır ise işlerin yoğunluğundan dolayı mutfağımı çok bir kenara atmıştım. Gerçi yemek yapmaya devam ediyordum ama bilirsiniz işte mutfak fonksiyonelliğini kaybetmeye başlamıştı. Ben de geçenlerde kolları sıvayıp bir güzel dolapları tekrar düzenledim, en çok kullandığım araç gereçler alt raflara , kullanmadıklarım ise üst raflara... Tencereler, tavalar bir yana, kullanılmayan tabaklarsa kenara..!
Elim değmişken, mutfak masamı da bir gözden geçirdim, Hindistan'da öğrenip sürekli yemeklerden önce benim de tekrar ettiğim bir şükran duası* vardır (aslında tam olarak dua değil ,Bhagavat Gita'dan bir vecize, ama olsun dua diyelim dua olsun!).
Geleneksel olarak yemek yemeye başlamadan önce mutlaka (yemeği koklamadan veya piştiğini kontrol etmek için tatmadan önce) Hindistanda her mutfakta bulunan sunağın önüne getirip burada yemeği Tanrı'ya sunarsınız (bu arada da bu duayı söylersiniz) sonra da *kalan* yemeği de oturup bir güzel siz yersiniz.
Benim evde bir sunağım olmadığı için, masayı biraz dekore ederek amaca uygun hale getirmeye çalıştım. Duvarda bir Şakti** resmim vardı, masaya koyup duvara dayayınca hiç de fena durmadı, bir kaç mum da ekleyince, oldu bile! Ne dersiniz?


*) Vecizenin türkçesi şöyle;
"Brahman adaktır; Brahman erimiş tereyağıdır; adak, Brahman'la Brahman ateşine dökülür; doğrusu, Brahman'ı her an fiilde gören kişi Brahman'a ulaşır". (B.Gita 4.24)
Vecizenin sonunda ise huzur diyerek bitirirsiniz....
(not: Brahman Mutlak'a verilen isimdir)

Vecizenin sanskritçe söylenişi ise aşağıda :
"Om.
Brahmaarpanam
brahmahavir
brahmaagnau
brahmanaa hutam;
Brahmaiva tena gantavyam
brahmakarmasamaadhinaa.
Om Şanti, Şanti, Şantihi"

**) Şakti, evrensel güç demektir, hint ekolünde bu güç kadın olarak tasvir edilir. Çok kısaca açıklamak gerekirse, hint kozmolojisine göre, evrenin yaradılışında Şiva (eril güç) ve Şakti (dişil güç) birlikte hareket etmelidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder